corona angst

Mindfulness – lockdown editie

Hoe raakt corona jou?

We zijn allemaal in min of meerdere mate geraakt door de corona pandemie. Misschien…

  • ben je die verdomde corona zo beu en wil je verder met je leven, ook al moet je bepaalde maatregelen respecteren
  • heeft een van je naasten de ziekte te pakken en ervaar je vooral veel angst
  • zitten er familieleden alleen en afgezonderd in een rust- en verzorgingstehuis en ben je heel bezorgd terwijl contact heel moeilijk is
  • ben je heel bang het virus te betrappen waardoor je bijvoorbeeld niet goed meer kan slapen of piekert
  • moet je nu harder werken omdat je in de zorg staat of een essentieel beroep uitoefent, waardoor je nu meer stress, druk en angst ervaart
  • werk je van thuis uit terwijl heel het gezin thuis is, waardoor het heel druk is en er spanningen ontstaan
  • ben je in tijdelijke werkloosheid waardoor er veel tijd is maar je beperkt voelt in je mogelijkheden om daar iets mee te doen
  • is je bron van inkomen deels of geheel verloren en vrees je de toekomst

Hoe kan je hiermee omgaan?

Hoe kan je best omgaan met al deze emoties en gedachten die je parten spelen? Hoe kan je omgaan met de onzekerheid die je kwelt? Hoe kan je omgaan met het gevoel van machteloosheid omdat je er geen controle over hebt?

Hoe kan je binnen deze omstandigheden er toch het beste van maken en af en toe of zelfs gewoonlijk ook plezier en geluk beleven?

Met de mindfulness training – de lockdown editie – ontwikkel je een aantal vaardigheden die je hierbij kunnen helpen.

In mindfulness vertrekken we altijd van wat je nu beleeft, je gedachten, emoties en lichamelijke gewaarwording van het moment, en hoe je daarmee kan omgaan.
We gaan het dus niet over corona specifiek hebben maar over wat jij nu beleeft. Je wordt een aantal technieken aangereikt om beter om te gaan met wat je nu beleeft in de gegeven omstandigheden.
Door de lockdown maatregelen gaat deze training door via live video-meeting.

Welke resultaten zal je zien?

Door het oefenen met de technieken, zal je merken:

  • dat je beter bewust je aandacht zal kunnen richten op wat je vooruit helpt
  • dat je minder snel meegesleurd zal worden door je gedachtenstroom
  • dat je minder overspoeld zal worden door je emoties
  • dat je meer zal kunnen genieten van aangename momenten
  • dat je meer ruimte zal ervaren, ook al zijn er bepaalde beperkingen opgelegd
  • dat je belemmerende gedachten kan transformeren naar helpende gedachten
  • dat zelfzorg belangrijk is , ook en vooral als je voor je naasten wil zorgen
  • dat we allemaal verbonden zijn, ook al is er fysieke afstand

Wat kan je doen?

Binnenkort starten er bij Abhyasa 2 reeksen van de 8 weken mindfulness training – de lockdown editie -, gebaseerd op het bewezen MBSR/MBCT protocol. De reeksen worden gegeven door Geert Vancoppenolle, gecertifieerd mindfulness trainer en gecertifieerd stress- en burn-out coach.

De training gaat door via live video-meeting en bestaat uit 8 sessies van 3 uur (plus kwartier pauze) gespreid over 8 weken. Je hebt dus een computer met webcam en internet connectie nodig. De video-meeting is geencrypteerd en beveiligd waardoor de vertrouwelijkheid gegarandeerd is.

De 2 reeksen waaruit je kan kiezen zijn:

  • op vrijdagvoormiddag van 9u00 tot 12u15, startend op 1 Mei 2020.
    De sessies zijn op: 1/5, 8/5, 15/5, 22/5, 29/5, 5/6, 12/6, 19/6.
  • op zaterdagvoormiddag van 9u00 tot 12u15, startend op 2 Mei 2020.
    De sessie zijn op: 2/5, 9/5, 16/5, 23/5, 30/5, 6/6, 13/6, 20/6.

Als je lijdt aan een post traumatische stress stoornis of een andere acute psychische stoornis hebt (bv acute depressie of verslaving), dan ga je best eerst in behandeling bij een erkend psycholoog of therapeut.

Je kan je inschrijven in de mindfulness training via onderstaand formulier. Je inschrijving is bevestigd na betaling van 250 Euro op rekening BE07 7380 4249 0466 van Geert Vancoppenolle. Wie al eens de 8 weken mindfulness traininig bij Abhyasa gevolgd heeft, betaalt slechts 125 Euro.
Inbegrepen in de prijs zijn: 8 sessies van 3 uur, 27 digitale audiobestanden om thuis te oefenen, een syllabus met bijbehorende schema’s.
De prijs is lager dan gewoonlijk door de omstandigheden (geen zaal) en omdat anders ook het papieren werkboek “Krachtig en gelukkig leven in het nu” van David Dewulf inbegrepen is, wat je nu zelf kan bestellen. Bij inschrijving krijg je een link om het bestellen te vergemakkelijken, als je wil.
Door het versturen van het formulier ga je akkoord met het privacybeleid en de voorwaarden van Abhyasa.

Aanmeldingsformulier 8 weken mindfulness training - corona editie

Wetenschappelijke achtergrond van mindfulness

Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde methode, ontwikkeld in 1979 door Jon Kabat-Zinn aan de universiteit van Massachusetts en naar buiten gebracht als Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) en Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT).    Onder meer aan de universiteit van Oxford is mindfulness verder ontwikkeld en zijn de effecten van mindfulness wetenschappelijk onderzocht en bewezen.
Met technieken uit het boeddhisme en de westerse cognitieve psychologie, biedt mindfulness een aantal vaardigheden die je toelaten beter om te gaan met wat het dagelijkse leven je brengt.

  • Je leert beter om te gaan met stress en je reacties daarop
  • Je leert anders omgaan met pijn en het lijden door de pijn
  • Je leert beter om te gaan met gedachten en emoties die je anders zouden meesleuren.
  • Je leert je grenzen te respecteren.
  • Je leert hoe je temidden van alles voor jezelf kan zorgen.
  • Je leert hoe je milder kan omgaan met wat je ervaart.
  • Je leert hoe je in moeilijke communicatie niet automatisch in reactie schiet maar integendeel vanuit je intentie een antwoord kan formuleren.
  • Je innerlijke balans verbetert.
  • Je leert hoe je temidden van alles ook geluk kan ervaren.

Van mindfulness is bewezen dat het kan helpen voor mensen die klachten hebben door stress, dat het depressie of herval van depressie helpt voorkomen, dat het angsten kan verminderen, dat het pijn kan verzachten, dat het psychisch welzijn verbetert.

Het certificaat van erkend mindfulness trainer, dat ik bij David Dewulf, stichter en bezieler van het Instituut voor Aandacht & Mindfulness gehaald hebt, staat borg voor de degelijkheid en diepgang van de opleiding die nauw aansluit bij de methode die door de oorspronkelijke onderzoekers zoals Jon Kabat-Zin, Mark Williams, John Teasdale en Zindel Segal ontwikkeld en steeds verder uitgewerkt wordt.