Leren mediteren

Patrick

een aanwakkering van mijn uitgebluste levensvuur tijdens zware depressie jaren geleden,nu geworden tot een aangename haard.  Herontdekken van levensvreugde.

R

leren mediteren: een life changing experience in het omgaan met verdriet en kwaadheid

In deze lessenreeks leren we stap per stap te mediteren en zo een meditatie praktijk op te bouwen.

Met aandachtsmeditatie leren we de “monkey-brain” onder controle te krijgen (bekijk deze video die dit heel helder en grappig uitlegt: occupy the monkey brain).   Met geleide meditaties komen we stap per stap dieper bij ons zelf, wie we écht zijn.
Daarbij verkennen we verschillende vormen van meditatie vanuit de bronnen, onder meer samkhya, vedanta, mindfulness en het boeddhisme.

Met meditatie zal je

  • je gedachtenstromen beter beheersen
  • wat het piekeren vermindert,
  • je komt tot innerlijke rust,
  • je zal bewuster kunnen omgaan met wat je overkomt,
  • je verwerkt dingen die voordien je (onbewust) beperkten,
  • je activeert je eigen heling,
  • je komt tot diepere inzichten,
  • je komt dichter bij wie je écht bent.   Je komt tot je Zelf.

Yoga was oorspronkelijk een levensfilosofie met meditatie als middel om tot de verlichting te komen, om verlost te raken van de ketting van lijden en wedergeboorte.

Het 8 voudige pad van Patanjali geeft de stappen aan: yama (ethische houding tov de medemensen), niyama (ethische houdingen tov zichzelf), âsana (lichaamshoudingen), prânâyâma (beheersing van levenskrachten door bewust ademen), pratyâhâra (naar binnen keren van de zintuigen), dhârâna (éénpuntige concentratie), dhyâna (éénwording met het voorwerp van meditatie) en tenslotte samâdhi (het absolute bewustzijn).

De âsana waren oorspronkelijk de zithoudingen om te mediteren, later uitgebreid naar houdingen om het lichaam voor te bereiden op het langdurig zitten in meditatie.
De yama en niyama komen overeen met gelijkaardige gedragsregels in het boeddhisme.   Deze helpen ons in het dagelijks leven.

Doorheen de reeks bouwen we langzaam op.   We beginnen met eenvoudige meditaties op de ademhaling, verkennen concentratiemeditatie en aandachtsmeditatie als verschillende vormen.
Vooral met aandachtsmeditaties uit de boeddhistische traditie gaan we stilaan dieper en langer mediteren waarbij we onder meer het lichaam, de gevoelens, de geest en mentale formaties als voorwerp van aandacht gebruiken.
Deelnemers aan een reeks 'leren mediteren' krijgen na afloop van elke sessie telkens voor persoonlijk gebruik een audio opname van de meditatie.

We starten een meditatiesessie met een eerste ontspanning om los te komen van de buitenwereld en om de zintuigen naar binnen te brengen (pratyâhâra).  Dan doen we enkele eenvoudige kriyas (bewegingen op de ademhaling) of âsanas om de wervelkolom te versoepelen en te verstevigen zodat we gemakkelijker kunnen zitten.  Met een prânâyâma (ademhalingsoefening) verbinden we lichaam en geest en maken we ons mentaal klaar om in meditatie te gaan.
We zitten op een zitkussen of meditatiebankje en gebruiken wat nodig is om stevig maar comfortabel te zitten.  Indien je lichaam dit vereist zit je met de rug gesteund tegen een muur.
De meditatie zelf is begeleid, met veel stilteperioden.  Na de meditatie activeren we het lichaam terug met een eenvoudige strek- en torsieoefening.   Daarna volgt nog een korte uitleg over de meditatieoefening en zijn achtergrond.

Neem een matje, zitkussen of meditatiebankje mee en eventueel kussens en een dekentje om je warm te houden.

Hier vind je alle praktische info, evenals een wegbeschrijving.

Voor je je voor de eerste keer inschrijft voor een reeks wekelijkse lessen, heb je recht op een gratis proefles.   Aanmelden voor een proefles of inschrijven kan via onderstaand formulier.
Betaling voor een reeks kan door overschrijving op rekeningnummer BE07 7380 4249 0466 van Geert Vancoppenolle met vermelding van je naam en de reeks die je wil volgen, of door cash betaling op de eerste les van de reeks die je volgt.
Door het versturen van het formulier ga je akkoord met het privacybeleid en de voorwaarden van Abhyasa.

Aanmeldingsformulier leren mediteren