Mindfulness

Marleen

De mindfulnesstraining heeft me geholpen om weer innerlijke rust te vinden en heeft me een aantal persoonlijke inzichten bijgebracht die ik voor de rest van mijn leven zal meenemen. Voor mij een meer dan geslaagde training. Dankjewel!

Je wil gelukkig zijn.
Maar er gebeuren dingen die je ongelukkig maken.  Je lijdt onder stress.  Het drukke dagelijkse leven slorpt je op, waardoor je soms de indruk krijgt dat je geleefd wordt.  Je wordt soms meegesleurd door gedachten of heftige emoties.  Misschien pieker je veel, of slaap je niet goed meer.   Je hebt het beste voor met je gezinsleden maar toch zie je jezelf soms dingen zeggen en doen waar je spijt van hebt.  Op het werk wordt het misschien allemaal te veel, je voelt je uitgeput en leeg: het begin van een burn-out?  Misschien voel je je regelmatig neerslachtig of heb je al een depressie meegemaakt.  Of ziekte kan jou of iemand die je dierbaar is treffen.  Je ervaart pijn en lijden, af en toe of heel frequent.
Je verlangt naar rust, zon, blijheid.  Hoe kan je weer gelukkig worden?
Mindfulness kan je hierin helpen.

Zie ook volgende blog berichten over mindfulness: omgaan met stress, mindful of mind full?, bewezen: meditatie helpt tegen stress en angst.

Wat kan je doen?

Een mindfulness training bestaat uit 8 sessies van 3 uur gespreid over 8 weken.   Het is een redelijk intensief programma dat wel wat engagement vraagt maar dat door deelnemers dikwijls ervaren wordt als een keerpunt in hun leven.   Tijdens de sessies zit je op een stoel.  In enkele sessies doen we een ligmeditatie of eenvoudige yogabewegingen.
Een mindfulness training leert je nieuwe vaardigheden aan.   Net zoals bij het leren fietsen of zwemmen: je kan er nog zoveel over lezen of luisteren naar de trainer, zonder oefenen zal je het niet leren.   Zo ook wordt je bij het volgen van de mindfulness training gevraagd om doorheen de week regelmatig wat te (proberen te) oefenen.

De  eerstvolgende geplande 8 weken mindfulness trainingen zijn:

  • Eerste kwartaal 2020: op woensdagavond van 19u00 tot 22u15
    Lesdagen op 29/1, 5/2, 12/2, 19/2, (26/2 geen les: krokusvakantie), 4/3, 11/3, 18/3, 25/3 in Zwartehoekstraat 7, 3360 Bierbeek. Beperkt tot maximaal 7 deelnemers.
  • Bij voldoende interesse kan een ook een reeks starten in dezelfde periode op vrijdagvoormiddag van 9u tot 12u15.

De lessen gaan door in Zwartehoekstraat 7, 3360 Bierbeek.  De locatie is vlot bereikbaar vanuit Leuven, Heverlee, Kessel-Lo, Oud-Heverlee, Haasrode, Tienen, Hoegaarden, ...
Het aantal deelnemers is beperkt tot 7, wat de betrokkenheid vergroot en meer ruimte geeft aan jouw beleving indien je dit wenst.

Je kan je inschrijven via onderstaand formulier.   Je inschrijving is bevestigd na betaling van 290 Euro op rekening BE07 7380 4249 0466 van Geert Vancoppenolle.
Inbegrepen in de prijs zijn: 8 sessies van 3 uur, theepauze halfweg elke sessie, Mindfulness Werkboek "Krachtig en gelukkig leven in het nu" van David Dewulf, 27 digitale audiobestanden om thuis te oefenen, syllabus op papier.
Wie al eens de 8 weken mindfulness traininig bij Abhyasa gevolgd heeft, betaalt slechts 125 Euro.
Door het versturen van het formulier ga je akkoord met het privacybeleid en de voorwaarden van Abhyasa.

Aanmeldingsformulier 8 weken mindfulness training

Je kan me ook contacteren per email op geert@abhyasaleuven.be of op 0478 532199.

Welk resultaat kan je verwachten?

Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde methode, ontwikkeld in 1979 door Jon Kabat-Zinn aan de universiteit van Massachusetts en naar buiten gebracht als Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) en Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT).    Onder meer aan de universiteit van Oxford is mindfulness verder ontwikkeld en zijn de effecten van mindfulness wetenschappelijk onderzocht en bewezen.
Met technieken uit het boeddhisme en de westerse cognitieve psychologie, biedt mindfulness een aantal vaardigheden die je toelaten beter om te gaan met wat het dagelijkse leven je brengt.

  • Je leert beter om te gaan met stress en je reacties daarop
  • Je leert beter om te gaan met gedachten en emoties die je anders zouden meesleuren.
  • Je leert je grenzen te respecteren.
  • Je leert hoe je temidden van alles voor jezelf kan zorgen.
  • Je leert hoe je milder kan omgaan met wat je ervaart.
  • Je leert hoe je in moeilijke communicatie niet automatisch meegesleurd wordt maar integendeel vanuit je intentie een antwoord kan formuleren.
  • Je innerlijke balans verbetert.
  • Je leert hoe je temidden van alles ook geluk kan ervaren.

Van mindfulness is bewezen dat het kan helpen voor mensen die klachten hebben door stress, dat het depressie of herval van depressie helpt voorkomen, dat het angsten kan verminderen, dat het pijn kan verzachten, dat het psychisch welzijn verbetert.

Het certificaat van erkend mindfulness trainer, dat ik bij David Dewulf, stichter en bezieler van het Instituut voor Aandacht & Mindfulness gehaald hebt, staat borg voor de degelijkheid en diepgang van de opleiding die nauw aansluit bij de methode die door de oorspronkelijke onderzoekers zoals Jon Kabat-Zin, Mark Williams, John Teasdale en Zindel Segal ontwikkeld en steeds verder uitgewerkt wordt.