corona angst

Hoe omgaan met angst en onzekerheid in crisistijd?

Met de corona crisis zijn we plots allemaal getroffen in onze kwetsbaarheid.  Als je al niet besmet bent met het virus, dan ben je in ieder geval getroffen door de beperkende maatregelen.  Je bent een groot stuk van je vrijheid kwijt doordat je niet maar kan gaan staan en gaan waar je wil.  Je bent beperkt in je mogelijkheden omdat bepaalde winkels gesloten zijn. 
Misschien zijn er familieleden die je nu nauwelijks of helemaal niet meer kan contacteren.

Velen van ons ervaren nu heel wat stress.
Hierbij komen heel wat emoties op: angst, onzekerheid, twijfel, boosheid, verdriet, onmacht, wanhoop, …
Ook kan je meegenomen worden door gedachtenspiralen: hoe lang zal dit nog duren?  Wat als ik of iemand van mijn gezin besmet geraakt?  Wat met de plannen die ik de komende maanden had?  Zal ik mijn job kunnen houden?  Zullen we nog wel voldoende aan voeding geraken?

De heftige emoties en de gedachten kunnen je meesleuren, waardoor het allemaal onoverkomelijk lijkt.

Hoe kan je hiermee omgaan?

Continue reading Hoe omgaan met angst en onzekerheid in crisistijd?

Van ‘altijd meer’ naar ‘altijd beter’

altijd meer

Polarisatie in de politiek, te hoge druk op het werk, tegenstrijdige berichten over wat goed voor je is, onzekerheid door de klimaatproblematiek en de steeds nijpender besparingen, impliciete normen opgelegd door de maatschappij om te voldoen, … 
Kan je nog wel jezelf zijn?

Continue reading Van ‘altijd meer’ naar ‘altijd beter’

37% heeft last van stress

Niet minder dan 37 procent van de werknemers heeft last van stress. (3 jaarlijks onderzoek SERV 2019)    
Ruim 17% van de werknemers ervaart burn-out klachten. (volksgezondheidenzorg.info Nederland 2018)

Af en toe stress ervaren is normaal en zelfs goed: het houdt je alert.  Maar langdurig onder stress staan zonder ontspanning is nefast.  Je krijgt fysieke klachten, zoals oververmoeidheid, spierpijn of spijsverteringsproblemen.  Je krijgt mentale problemen, zoals prikkelbaarheid, piekeren of angst.  Er komen gedragsveranderingen, zoals gedaalde efficiëntie, andere eet- of drinkgewoonten, zich terugtrekken. 

Continue reading 37% heeft last van stress

Meditatie onder vuur

Het was recent op meerdere plaatsen in het nieuws: meditatie ligt onder vuur.

Psychologies stelt de vraag of meditatie wel goed is voor iedereen.
Daarbij komen ze tot de conclusie dat meditatie niet altijd aangename ervaringen geeft en dat meditatie niet voor iedereen is.

Ook de VRT spreekt over ‘de schaduwkant van meditatie waar niemand over spreekt‘.  Daar meldt men dat er mensen zijn die moeilijke ervaringen rapporteren bij het mediteren, zoals slaapproblemen, paniekaanvallen of vreemde fysieke sensaties.  Filip Raes van de KU Leuven wil de negatieve ervaring van mediteren en mindfulness verder onderzoeken.  Hij vermeldt dat ook bij psychotherapie bewezen is dat 5 à 6 percent net slechter wordt van therapie. 
Edel Maex, de mindfulness expert in Vlaanderen, maakt de vergelijking met sporten.  Meditatie is training van de geest.  Net zoals voor de fysieke gezondheid sporten goed is, kies je toch best de sport die bij jou past, ga je niet meteen een marathon lopen en zoek je goede begeleiding.

Iedereen die bij Abhyasa de reeks ‘leren mediteren’ gevolgd heeft zal dit bevestigen: in de uitleg bij de eerste sessie begin ik met te zeggen wat meditatie niet is.

Continue reading Meditatie onder vuur

Hoe kan je beter omgaan met stress?

Welke stress klachten herken je bij jezelf?  Gejaagdheid gecombineerd met vermoeidheid, spijsverteringsproblemen, pijn in nek en schouders, slaapproblemen, prikkelbaarheid, vergetelheid, piekeren, vatbaarder voor bijvoorbeeld verkoudheden, hartkloppingen, mood swings of neiging tot neerslachtigheid, niet meer kunnen genieten of vluchten in genotsmiddelen, je willen afzonderen of je eenzaam voelen, (vul zelf maar aan).

En als je naar de dokter gaat met een aantal van deze klachten vindt hij niets lichamelijk en krijg je het antwoord “het is de stress”.  Alsof het een knop is die je kan afzetten.  Je wil het doen stoppen maar alles rondom jou is nu eenmaal zo dat je weinig kan veranderen.  Je kan niet uit het systeem stappen dat je deze stress geeft.  Wat kan je wel doen? Continue reading Hoe kan je beter omgaan met stress?

Vergeet de sixpack

Je kent wel de oude grap wanneer iemand je vraagt hoe het met je sixpack is: “heel goed, ik heb er net nog een te koelen gezet in de frigo”.

Al wie al ooit last gehad heeft van lagerugpijn (wie niet?), heeft te horen gekregen dat hij buikspieren moet kweken. Het is inderdaad zo dat enkel de rugspieren je rug niet kunnen dragen. Je hebt het korset van de buikspieren nodig.sixpack

Vooraleer je je stort op de vele buikspieroefeningen die je zoals in de media getoond (hiernaast die van Klaasje van K3) een prachtige sixpack (rechte buikspier of m. rectus abdominis) beloven, bedenk het volgende: Continue reading Vergeet de sixpack

Drager van de buikorganen: de bekkenbodemspieren

Je hebt ze voor het eerst leren gebruiken toen je 2 jaar was en waarschijnlijk nadien nooit meer aan gedacht.  Maar met elke zwangerschap, bevalling en later de overgang en menopauze verzwakken ze, met als mogelijke gevolgen: verzakkingen, incontinentie, pijn in de onderbuik.  Ze zijn de drager van de buikorganen: de bekkenbodemspieren.

Aan de andere kant zijn er veel mensen, vooral jonge vrouwen, die op een andere manier last ervaren met bijvoorbeeld: pijn bij het vrijen, constipatie, veel blaasontstekingen, vaginitis.  Mogelijke oorzaak is hier het voortdurend, doorgaans onbewust, opspannen van de bekkenbodemspieren. Continue reading Drager van de buikorganen: de bekkenbodemspieren

Liggen, zitten, staan en ademen: anders bekeken

Een nieuwe reeks zachte yoga en mindful yoga is gestart, opnieuw met een mooie groep deelnemers.  Omdat er bij de start van een reeks altijd een aantal nieuwe deelnemers zijn, hernemen we in de eerste les altijd een aantal basiselementen uit de yoga.

Deze zijn onder meer hoe te liggen, zitten, staan en ademen.  Dingen die je alle dagen doet en al heel je leven lang.  Waarvan je je kan afvragen waarom we daar aandacht aan geven. Continue reading Liggen, zitten, staan en ademen: anders bekeken

Zuiveren en inzicht

Dit is de derde blogpost in de reeks over de chakra’s.  De eerste blogpost ging over “veiligheid en plezier“, de eerste twee chakra’s: de muladhara en de svadhisthana chakra.  De tweede blogpost ging over “eigenheid en verbondenheid“, de manipura en de anahata chakra.

Met de anahata chakra (de hart chakra) stellen we ons hart open.  Zo kunnen we onder meer de emoties toelaten.  Je kan immers niet loslaten wat je niet eerst hebt toegelaten.

Met dat loslaten van emoties kan de volgende chakra, de vishuddha of keelchakra ons helpen.  Vi betekent ‘zeer’ en shuddha ‘zuiver’.  Met de keelchakra kunnen we emoties zuiveren, door er expressie aan te geven.

Dit kan op meerdere manieren. Continue reading Zuiveren en inzicht