Liggen, zitten, staan en ademen: anders bekeken

Een nieuwe reeks zachte yoga en mindful yoga is gestart, opnieuw met een mooie groep deelnemers.  Omdat er bij de start van een reeks altijd een aantal nieuwe deelnemers zijn, hernemen we in de eerste les altijd een aantal basiselementen uit de yoga.

Deze zijn onder meer hoe te liggen, zitten, staan en ademen.  Dingen die je alle dagen doet en al heel je leven lang.  Waarvan je je kan afvragen waarom we daar aandacht aan geven.

Misschien net daarom.  Omdat je het al heel je leven lang doet, ben je er niet meer bewust van hoe je dit doet.  En of je het wel altijd op een gezonde manier doet.
Met yoga willen we vanuit het lichaam opnieuw bij onszelf komen en vanuit een verbondheid tussen lichaam en geest, met de ademhaling als instrument, onze gezondheid helen.
Vandaar dat het essentieel is dat we de nodige aandacht geven aan de basis: liggen, zitten, staan en ademen.

Elke yogasessie bij Abhyasa beginnen we met een eerste ontspanning, zodat we vanuit het drukke leven tot rust komen en de zintuigen naar binnen kunnen keren.  Dit doen we vanuit een volledig ontspannen lighouding: de savasana.  Deze houding kan je ook aannemen wanneer je ‘s avonds gaat slapen om eerst lichamelijk volledig te ontspannen, zodat je dan met een rustige buikademhaling mentaal de dag kan afsluiten.

Van toen we ongeveer 10 maanden oud waren hebben we leren zitten.  In een stoel.  De meesten van ons zitten iedere dag meer dan 8 uur op een stoel.  Met alle gevolgen van dien: rugpijn, schouderpijn, nekpijn, bult op de rug, lordoseproblemen en wat al niet meer.
In de eerste les van elke yogareeks komen de 3 basis zithoudingen terug en welke de voorwaarden zijn om gemakkelijk te kunnen zitten: sukhasana (kleermakerszit), dandasana (stokhouding) en de vajrasana (diamanthouding).  Hieruit kan je dan de zithouding kiezen die voor jou het gemakkelijkst is om onder meer doorheen de yogasessies pranayama (met ademhalingsoefeningen) te doen.

De ademhaling gebeurt vanzelf maar we kunnen ook met onze wil de ademhaling sturen en op een bepaalde manier ademen (zie ook de blogpost “Niemand moet me zeggen hoe ik moet ademen“).  Doorheen de sessies van de yogareeksen leren we onder meer de adham pranayama (buikademhaling) aan.  Hiermee komt zowel lichaam als geest tot rust, de spijsvertering komt op gang en de bloeddoorstroming naar de benen verbetert: minder spataderen of koude voeten.

Let er eens op hoe de meeste mensen staan: met één heup doorgezakt of met bolle rug of met knieën overstrekt of steunend of hangend tegen een paal.
Met de tadasana (berghouding) leren we correct een staande houding opbouwen, waarbij we maximaal gebruik maken van de zwaartekracht om met de minste inspanning stevig te staan.  Goed geankerd en recht, zodat we ook zelfvertrouwen opbouwen.  Dit is dan ook de uitgangshouding voor alle staande houdingen in yoga.  Deze houding oefenen telkens je ergens staat te wachten, zal na verloop van tijd ook jou lichaamshouding en je levenshouding wijzigen.  Lichamelijk minder doorgezakt of voorovergebogen, minder rugpijn en schouder- of nekpijn.   Mentaal ook standvastiger, met meer zelfvertrouwen: je bent wie jij bent en je mag er zijn zoals je bent.

Hieronder volgt uitleg over elk van deze houdingen.

Om toegang te krijgen tot de uitgeschreven oefeningen, meld je aan bij de gratis nieuwsbrief van Abhyasa.  Daarmee ontvang je regelmatig een nieuwsbrief telkens een nieuwe post verschijnt, krijg je toegang tot yoga- en meditatieoefeningen en blijf je geïnformeerd over het aanbod van Abhyasa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

7 + sixteen =