Stress en burn-out coaching

Je bent moe en prikkelbaar.  Je slaapt niet goed en piekert veel.  Je hebt last van lichamelijke kwaaltjes zoals spijsverteringsproblemen, spierpijn of hoofdpijn.  Je kan moeilijk focus houden.  Misschien functioneer je minder goed op het werk.  Soms is het allemaal te veel of kan het je allemaal niet meer schelen.  Je hebt last van stress of overspannenheid.  Burn-out?

Toen ik in 2014, na meer dan 25 jaar in IT en consulting, de diagnose burn-out kreeg, voelde ik me verloren.  Zeker toen na 3 weken rust de illusie uiteenspatte van snel terug aan het werk te kunnen gaan, wist ik niet welke kant uitgaan.  Ik mankeerde een gids die mij uit dit moeras zou leiden.

Deze gids kan ik nu voor jou zijn.  Vanuit mijn eigen burn-out ervaring en als gecertifieerd stress en burn-out coach, gecombineerd met relaxatietechnieken uit de yoga en mindfulness technieken om met heftige emoties en gedachten om te gaan, kan ik jou uit dat moeras begeleiden.

Vroeg de begleiding starten

Bij langdurige stress is het van belang tijdig hulp te zoeken zodat je burn-out voorkomt.  Met stress coaching krijg je inzicht in je stressoren en kan je vaardigheden aanleren om beter met stress om te gaan.

Als je in burn-out bent is het van belang vroeg genoeg te starten met begeleiding.  Mits goede begeleiding slaagt 88% van de burn-outers erin binnen de 6 maanden succesvol te reïntegreren in het werk.

Waarom een stress en burn-out coach en wanneer niet?

Een gecertifieerde stress en burn-out coach is specifiek opgeleid om je te begeleiden bij stress, overspannenheid en burn-out, inclusief de re-integratie naar een zinvolle en passende job.

Het is echter van belang dat je eerst bij een arts langsgaat.  Alleen een arts kan een diagnose stellen.  Hij kan andere oorzaken uitsluiten en eventueel de diagnose burn-out stellen.

Een stress en burn-out coach kan je begeleiden bij negatieve stress, spanningsklachten, overspanning en burn-out, behalve bij een ernstig trauma of een psychische stoornis zoals depressie of verslaving.  In dergelijk geval is begleiding door een klinisch psycholoog of psychiater aangewezen.

Wat doet een stress en burn-out coach?

Jij blijft altijd baas over jouw traject.  Na een intake gesprek stellen we samen een plan van aanpak op.  Typisch verloopt een burn-out coaching traject in 3 fasen: herstellen, de problemen oplossen en de herintegratie naar werk. 

Elementen die hiervan deel kunnen uitmaken zijn:

  • analyse van stressklachten en stressbronnen,
  • ontspanning en energieherstel,
  • omgaan met stress en emoties,
  • versterken van competenties zoals zelfvertrouwen of grenzen bewaken,
  • analyse van je talenten en drijfveren,
  • match met sociale omgeving en werk,
  • werkhervatting en terugvalpreventie.

Wat kan je doen?

Het eerste gesprek is een intake van een uur.  Ik beluister je situatie, je verwachtingen en je doel.  Als het klikt, bepalen we samen een plan van aanpak voor de volgende gesprekken.

Je kan je aanmelden via onderstaand formulier voor een vrijblijvend intake gesprek, voor particulieren aan de symbolische prijs van 20 Euro.  Ik zal je dan contacteren om het intake gesprek concreet in te plannen.
Door het versturen van het formulier ga je akkoord met het privacybeleid en de voorwaarden van Abhyasa.

Stress en burn-out coaching

Welk resultaat kan je verwachten?

Je krijgt inzicht in je stressoren en leert daar beter mee omgaan.  Je komt tot rust met relaxatietechnieken en ontspanning.  Je vindt een balans tussen energievreters, energiegevers en rustgevers.  Je leert beter om te gaan met emoties, gedachten en je overtuigingen.  Je ontwikkelt een aantal vaardigheden die je helpen op het werkvloer en in het leven, zoals zelfvertrouwen, je grenzen aanduiden, assertiviteit, omgang met conflicten, …  We onderzoeken de match tussen wat je kent, kan en wilt met de werkomgeving.  Eventueel is een driegesprek met de werkgever mogelijk om te zien wat moet veranderen in de werkomgeving of een passende functie te vinden.  We bereiden de werkhervatting voor en zetten ook in op terugvalpreventie.  Jij blijft altijd in controle en bepaalt welke informatie met wie gedeeld wordt, indien nodig.

Het is een illusie om bij burn-out een tijd te rusten en dan gewoon te hervatten zonder iets te veranderen.  Verandering zal nodig zijn, bij jezelf en in de werksituatie.  Een erkende stress en burn-out coach kan je hierbij begeleiden zodat je niet langer dan nodig in ziekteverlof bent. Hiermee kom je terug dichter bij jezelf en bij een jobinvulling die beter bij jou past, al of niet in dezelfde functie.

Welkom bij Abhyasa!
Het woord Abhyasa is Sanskriet met als betekenis: een toegewijde en volgehouden praktijk van het kiezen van, het voortdurend gericht zijn op, en het uitvoeren van die acties die een evenwichtige en rustige staat van zijn brengen, gericht op je doel binnen de waarden die jij belangrijk vindt.