Keuzewijzer

Weet je niet wat te kiezen uit het aanbod dat bij jouw noden past?
Het kan inderdaad wat verwarrend zijn met een aanbod starten met yoga, zachte yoga, mindful yoga, meditatie en mindfulness, zeker omdat ze allemaal hun bronnen hebben in de oosterse levensfilosofieën.

Ik probeer elk aanbod te plaatsen.

Starten met yoga, Zachte yoga, Mindful yoga en Yoga voor kankerpatiënten zijn wekelijkse lessen van 1 uur yoga.   De ingangspoort is hier dus yoga, dus eerder lichamelijk: bewegingen op de ademhaling, houdingen, ademhalingsoefeningen en relaxatie.

Starten met yoga kies je best wanneer yoga nieuw voor je is of wanneer je ergens al eens één sessie meegemaakt hebt.  In deze lessenreeks leren we de basis: correcte ademhalingstechnieken, hoe correct zitten, liggen en staan, de basishoudingen, hoe tot ontspanning komen en je lichaam weer aanvoelen.  Na deze reeks kies je voor zachte yoga of mindful yoga.

De zachte yoga is specifiek gericht op mensen met chronische pijn, cvs/fibromyalgie, stressproblemen of psychosomatische problemen.   Ik volg de cycli van de natuur zodat elke sessie anders is.

In de mindful yoga doen we fysiek wat zwaardere oefeningen maar nog altijd goed haalbaar voor de doorsnee westerse mens.   Ik volg de cycli van de natuur zodat elke sessie anders is.

Yoga voor kankerpatiënten is een vorm van zachte yoga specifiek gericht op kankerpatiënten om met zachte bewegingen de gevolgen van de behandeling te verzachten en om met elementen uit de mindfulness beter te leren omgaan met lichamelijke gewaarwordingen, pijn en emoties.  De ingangspoort is hier dus ook lichamelijk.   De Stichting tegen Kanker is deze activiteit momenteel landelijk aan het herorganiseren.  Wil je tijdens of na je behandeling toch aan dergelijke activiteit deelnemen, contacteer me dan zodat we samen kunnen nagaan wat je noden zijn en wat daaraan best beantwoordt.

In alle yoga groepen wordt rekening gehouden met de mogelijkheden en beperkingen van de deelnemers.   In alle groepen gebruik ik elementen uit de mindfulness om, vooral in het navoelen na de beweging of houding, meer in contact te komen met jezelf.   Daardoor is de uitwerking van de beweging of houding dieper.

De reeks leren mediteren zijn eveneens wekelijkse lessen van 1 uur.    Hier wordt dieper ingegaan op enkele meditatietechnieken die langzaam opgebouwd worden tot meditaties van 40 minuten, zittend op een meditatiekussen (dus niet op een stoel of liggend).   Je krijgt de opname van de meditatie voor wanneer je thuis zou willen oefenen.
Je kan het ook zien als aanvullend op de mindfulness training omdat we in de reeks mediteren vertrekken uit de boeddhistische filosofie en daar dan ook dieper op ingaan dan in de mindfulness.   Maar in de reeks meditatie krijg je niet de psychoeducatie die de mindfulness traininig wel biedt.  Leren mediteren is eerder filosofisch van aard.
Om het lange zitten in meditatiehouding mogelijk te maken beginnen we elke sessie met een aantal yoga oefeningen om het lichaam soepel en sterk te maken (dit is trouwens de origine van yoga).

De mindfulness 8 weken training is een combinatie van westerse cognitieve psychologie en meditatietechnieken uit het boeddhisme om te leren beter omgaan met wat het dagelijkse leven brengt, ook de onaangename dingen.   De ingangspoort is hier dus eerder mentaal.   De mindfulness training is gericht op bewust zijn in het dagelijkse leven.
Het is een training van 8 sessies van 3 uur, waarbij je nieuwe vaardigheden leert, om onder meer beter te leren omgaan met negatieve gedachten of heftige emoties.   Het is bewezen dat mindfulness helpt om beter met stress om te gaan, beter met pijn of angsten om te gaan of depressie te vermijden.   In de mindfulness training zit je op een stoel, van waarop je mediteert, luistert naar uitleg en zo stilaan meer gewaar wordt wat er in je omgaat en oefeningen doet om daar beter mee om te gaan.   Af en toe doen we ook wat yoga-achtige bewegingen of een liggende meditatie.

Starten met yoga, zachte yoga, mindful yoga en leren mediteren zijn weeklessen, doorheen het hele jaar, opgesplitst in reeksen van september tot de kerstvakantie en van de kerstvakantie tot de paasvakantie en van de paasvakantie tot de zomervakantie .   De eerste keer dat je komt krijg je een gratis proefles, vooraleer je je inschrijft voor een reeks.
De weeklessen kan je zien als een wekelijkse vluchtheuvel  in het dagelijks bestaan van één uur waarin je even tot rust komt om daarna weer het dagelijks leven in te duiken.

De 8 weken mindfulness training is een echte training waarvoor je dient in te schrijven, dus niet eerst eens kan proeven.   Je leert vaardigheden die je kan toepassen in het dagelijks leven en waarvoor je doorheen de training ook best regelmatig een halfuurtje oefent.   Je krijgt ook een werkboek en audiobestanden om te kunnen oefenen.

Is het niet duidelijk of wil je even overleggen voor jouw specifieke situatie, dan kan je me bellen op 0478 532199 (woensdagavond, vrijdagnamiddag of in het weekend) of mailen op geert.vancoppenolle@telenet.be